Jaaroverzicht 2018

AndersFinancieren heeft een stevige positie ingenomen in de markt van alternatieve financiering. Als een van de weinige platformen met een vergunning als beleggingsonderneming weten steeds meer investeerders die op zoek zijn naar een eerlijk rendement ons te vinden. De grens van € 10 miljoen hebben we net niet gehaald voor het einde van 2018, maar die grens gaan we eind januari met gemak passeren. Nog interessanter is dat we voor dit jaar al voor meer dan € 10 miljoen aan projecten voor u klaar hebben staan. Met name maatschappelijk vastgoed moet zich tot andere vermogensbronnen wenden nu banken stoppen met het financieren hiervan. Dit geeft een nieuwe dynamiek die ook bij ons voelbaar is.

Belangrijke opdrachtgever voor AndersFinancieren blijft Steenvlinder. Steenvlinder staat model voor kwalitatief hoogwaardige, duurzame projecten met een gezond rendement en een hoge maatschappelijke impact. We zijn gestart met de voorbereidingen voor de achtste obligatielening. Obligatielening 1 en 3 zijn afgelost, terwijl de obligatiehouders van 2 en 4 nog voor de zomervakantie hun inleg met rente tegemoet kunnen zien. Het is ontzettend prettig dat de uitgevende instelling, zoals partijen als Steenvlinder in de wet worden geduid, zich netjes aan hun afspraken houden. Dat zorgt er voor dat we een goede performance kunnen presenteren richting onze beleggers en andere stakeholders.

De meest bijzondere opdracht in 2018 was zonder meer de personeelsobligatie voor Bernhoven. Prachtig om mede de basis te mogen leggen voor een ziekenhuis dat daadwerkelijk eigendom is van de gemeenschap.

Wat brengt 2019?

De co-funding van Madaster samen met Symbid loopt gestaag door. We weten dat daar nog het nodige in de pijplijn zit. Beslissingstrajecten bij grotere beleggers vraagt nu eenmaal meer tijd. Steenvlinder 5 en 7 staan ook open. Wacht vooral niet te lang wanneer je interesse hebt, vol is vol! Voor Steenvlinder verwachten we minimaal drie projecten dit jaar. Ook Stichting Fundering heeft samen met de Triodos Bank twee nieuwe proposities in voorbereiding voor de 1e helft van dit jaar. Eind Q2 gaat de obligatielening van Bernhoven open voor omwonenden, patiënten en medewerkers, en ik ben benieuwd. We worden al regelmatig gebeld door geïnteresseerden of de obligatie al open is. We moeten nog even geduld hebben, maar ook wij hebben er zin in!

Irma Langeraert

Team AndersFinancieren